tesslan6

En ensamstående småbarnsmammas liv och funderingar. Ett sätt att få skriva av sig och kanske ha en chans att gå tillbaka och minnas en gång.....

Kärt barn har många namn....

Det sägs ju att kärt barn har många namn.. Och då får jag nor kalla mig själv det :)
I går fick jag ett nytt smeknamn jag aldrig hört innan, Jullan...
Rätt sött faktiskt.
Jag heter Josefina och enligt 
http://svenskanamn.alltforforaldrar.se/visa/Josefina betyder det:

Josefina är ett kvinnonamn, bildat av mansnamnet Josef, liksom det idag populärare Josefin. Josef har hebreiska hebreiskt urspung och betydelsen må han föröka. Namnet har funnits i almanackan sedan 1824 då det togs in för att hedra Oscar I:s giftermål med Josefina av LeubergRobert Braun. "Silvertronen. En bok om drottning Josefine av Sverige-Norge", Norlins förlag, Stockholm 1950, s. 4631 december 2005 fanns det totalt 8 955 personer i Sverige med namnet,varav 1115 med det som tilltalsnamn. År 2003 fick 182 flickor namnet, varav 23 fick det som tilltalsnamn.Namnsdag: 19 mars, (1901-1992: 21 augusti).


Ända sedan jag var liten har jag kallats Jossan eller Fina, det var mina första smeknamn.
Det var nog min bror som gav mig det första knepiga smeknamnet.. Josehananon.. Var han nu fick det i från..
Tror minsan det var han som kallade mig Jonefisa med haha.. Mindre vacker kanske men alltid sagt med glimten i ögat.
Min Morfar kallade mig alltid "himpa jimpa korvasoppa" eller "din lilla vispa" också knepiga namn man undrar vad han fick i från.. Vet att någon började kalla mig finaloppan också men kommer inte ihåg vem som sa det först.

Sedan fanns där ju alltid mindre trevliga namn man fick från otrevliga klasskompisar...
Det tänker jag inte ens ta upp.
När jag blev moster blev det ju "moster fina", ett av mina syskonbarn kunde inte säga detta så då blev det
"monster tina".
Min goa brorsdotter kallade mig "jossa" när hon var liten :) Och minsann om inte lilla Alva kommer att säga likadant :)

För mina systerbarn har jag alltid varit "fina" och för mina brorsbarn "jossan"....

Men i går fick jag alltså ännu ett smeknamn, Jullan.
Det var min goa vän Malin som var här och skulle hämta sin dotter som sovit över och hade en vän med sig.
Lena, hennes jobbarkompis.
Åh Jullan brygger gott kaffe sa hon hehe.
Så nu heter jag även detta :)

Nu ska Jullan dricka sitt goa kaffe innan de 2 små huliganerna ska väckas.








Kommentarer
Postat av: Meekatt

Dessutom är du ju "Mamma", "Älskling", "Syster" och enligt min lilla tös "Lolisasmamma"! ;)

2011-01-17 @ 07:30:07
URL: http://www.malinbirgersson.blogspot.com
Postat av: Smsa Låna

Jag hoppas att du fortsätter med att skriva nya inlägg till din sida - den har verkligen potential :)!

2012-01-12 @ 22:39:46
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: